Vše pro začínající šipkaře
UŠO > Vše pro začínající šipkaře
Základní "pravidla" pro hru zvanou šipky

3.5.2023 23:57 | Uhříček Břetislav | Přečteno: 565×

Umístění terče a odhodové čáry:

Výška středu terče: 173 cm
Vzdálenost odhodové čáry (kolmice): 237 cm
Úhlopříčná vzdálenost čáry od středu terče: 293,5 cm (vzdálenost, která eliminuje drobné nepřesnosti s výškou terče).

Rozdělení terče:

Terč má celkem 20 výsečí s hodnotou 1 – 20 bodů. Ty jsou však dále děleny vnějším a vnitřním mezikružím. Jeho zásahem lze získat dvojnásobek (vnější mezikruží) či trojnásobek (vnitřní mezikruží) bodů příslušné výseče. Další součástí terče je střed, který je rozdělen do dvou sektorů.  Ten vnější má hodnotu 25 bodů a ten vnitřní (čistý střed, neboli bull´s eye) má hodnotu 50 a je to tedy také dvojnásobným polem. Maximální zisk na jeden hod je 60 bodů (triple 20).

Postoj na čáře, držení šipky a hod:

Hráč stoji na čáře mírně bokem a je lehce nakloněn (přes čáru) směrem k terči. Na čáře stojí vždy stejnou nohou, jakou rukou hází. Druhou nohu má mírně za sebou. Ovšem vždy tak, aby i v mírném předklonu byl postoj stále stabilní.

Šipku držte vždy hrotem směrem k terči. Ovšem kolika prsty a v které části šipky, tak to je vždy individuální podle tvaru šipky a jejího těžiště. Nejdůležitější je především pocit hráče ze samotného hodu. Není důležité kopírovat úchop hvězd, důležité je, aby házející nebyl stresován z pro něj nepřirozeného úchopu.

Hod provádějte vždy před sebou, tedy před obličejem, pohybem ruky jen v lokti a v zápěstí. Hod není náhodný, ale je dobré mířit. Ideální je, aby oči, šipka a cíl byly před hodem v jedné linii.

Názvosloví:

Leg = 1 hra na předem stanovený počet kol. V každém kole má hráč k dispozici max. 3 šipky. Po jejich odhození hraje soupeř. Jakou hru budete hrát, je dle vašeho výběru. Především elektronické terče nabízejí širokou škálu her.

Dabl = dvojnásobné pole (ve většině hlavních her se leg končí dablem).

Tripl = trojnásobné pole.

DO = double out, neboli „dabl aut“ znamená že hra musí končit vždy trefou příslušného dablového pole.

MO = master out, neboli „mástr aut“ znamená, že hra musí skončit buď trefou příslušného dablového nebo triplového pole.

SO = single out, neboli „singl aut“ znamená, že hra může skončit trefou jakéhokoliv pole se správnou

bodovou hodnotou.

DI = double in, neboli dabl in znamená, že hra musí začít trefou jakéhokoliv dablového pole.

Hry – základní a nejběžnější

301, 501, 701

Jde o základní a hlavní šipkařskou hru. Číslo označuje počet bodů na začátku legu. Hráč z této hodnoty odepisuje a vítězí ten, kdo skóre vynuluje (přesně, nesmí hodit více). Hra 301 je na 10 kol, hra 501 na 15 kol a 701 na 20 kol. Hry končí nejčastěji DO, ale lze kombinovat s dalšími variantami MO, SO, DI (viz názvosloví).

Cricket

Druhá nejrozšířenější hra. Nabízí řadu variant bodování. Hráč si může zlepšovat skóre nebo bránit v bodování soupeři. Hraje se pouze na výseče 20, 19, 18, 17, 16, 15 a "střed". Hráč musí všechny výseče trefit 3x (dabl nahrazuje 2 trefy, tripl 3 trefy) a tím je uzavře. Pokud hráč zasáhne bodovanou výseč počtvrté a soupeř ji ještě nemá zavřenou, připíše si daný počet bodů (cricket) nebo napíše trestné body soupeři (cricket cut throat). Hra končí, pokud má hráč všechny výseče zavřeny a nemá méně (crictet) nebo více (cut throat) bodů než soupeř. Jde o hru, ve které je důležitá i taktika, zvláště když se hraje jako čtyřhra.

High score

Nejjednodušší hra. Vítězí ten, kdo ve stanoveném počtu kol (obvykle 7) nahází nejvíce bodů.

Low score

Úkolem je mít na konci co nejméně bodů. Ovšem netrefíte-li terč s bodovou výsečí, připíše se vám 50 trestných bodů. Je to skvělá párty hra, protože teprve v této hře zjistíte, jak snadné je házet vysoká čísla, která v jiných hrách jsou tak žádoucí a ne a ne přijít.

Shanghai

Hra ve které musíte házet čísla postupně od 1 do … (kam až to stihnete za 7 kol) s tím, že se body sčítají. Ovšem jen v případě trefení čísla, které je právě na řadě.  Vítězí hráč, který získá trefí tzv. Shanghai. Tzn., že v jednom kole trefí ve správném pořadí 3 čísla a navíc (bez ohledu na pořadí) trefí singl, dabl i tripl. V takovém případě leg okamžitě končí. Nedojde-li k ukončení Shanghají, vítězí hráč, který nastřádal více bodů.

Split score

Hra nabízející skvělé zvraty. Hraje se na devět kol a v každém kole musíte trefit konkrétní, vždy jiný cíl. Startujete se 40 body za každou trefu si připíšete příslušné body. Ovšem v případě, že stanovený cíl netrefíte ze tří šipek ani jednou, váš bodový stav se rozpůlí! Cíle pro jednotlivá kola: 1. 15; 2. 16; 3. jakýkoliv dabl; 4. 17; 5. 18; 6. jakýkoliv tripl; 7. 19; 8. 20; 9. jakýkoliv střed. (pořadí dablů a triplů může být obrácené, dle naprogramování terčů)

Člověče nezlob se (parchis, elimination, …)

Princip je jako u her 301, 501, .... Jen se čísla neodečítají, ale načítají se od nuly do např. 301 (opět je třeba zakončit přesně). Ovšem v průběhu hry, můžete skóre soupeře kdykoliv vymazat. To se vám podaří v případě, že váš bodový součet (i průběžný, nejen po 3 šipkách) se vyrovná bodům soupeře. V ten moment se soupeřovi body vynulují, ale vám zůstávají. Vítězí ten, kdo první zavře zvoleným způsobem leg (DO, MO, SO) nebo má více bodů.

 

© 2005-2024 Unie šipkových organizací | Designed by © 2014 Petr Gondek | Developed by © 2005-2024 Ing. Martin Lenz
Webmaster | Data dodává systém Leguan © 2002-2024 | Poslední synchronizace: 19.4.2024 09:48
Provoz & Upgrade Insion.cz WebDevelopement

Vytištěno z © 2005-2024 Unie šipkových organizací dne 19.4.2024 10:28:37
Provoz & Upgrade Insion.cz WebDevelopement