Aktuality
UŠO > Plzeňský kraj > Aktuality
Stručně k lize hlavně pro začínající družstva

11.9.2024 21:29 | Šmrha Jan | Přečteno: 293× | Komentářů: 0

Zápis, co se hraje, rozhoz na střed atd. Pište na mail nebo komentáře, co je třeba dál vysvětlit

Vzhledem k tomu, že letos opět přibylo poměrně dost nových týmu a také k tomu, že se stále setkávám s rozpory v chápání pravidel UŠO, která mimochodem naleznelete zde: Platná pravidla UŠO, uvedu pár nejdůležitějších bodů.

Co se hraje: Dle pravidel se v nejnižších ligách, kterými budeme u nás v kraji chápat družstva kategorie D+, tedy všechna v D a E ligách, hraje 301 DO. Vzhledem k oblíbenosti 501 DO je možné hrát i 501 DO, ale pouze v případě, že se na tom shodnou oba kapitáni, pokud je tedy jeden z nich proti, hraje se 301 DO. Ostatní zápasy, tedy Cricket Cut Throat Team jsou dané zápisem o ligovém utkání. Na zápise najdete další podrobnosti am pokud něčemu nerozumíte, můžete mi kdykoli zavolat a já rád vysvětlím.

Zápisy o utkání najdete zde: Zápisy Liga, Pohár a turnajové plány . Vzhledem k tomu, že výsledky utkání se zadávají online buď v průběhu zápasu nebo co nejdříve po něm (nejpozději ovšem do 48 hodin!) přes Výsledkovou bránu zde: Výsledková brána, je třeba upravit statistiky, pokud jste hráli 501, zápisyy ovšem nabízejí zavření v 2.,3. a 4. kole. proto je dobré použít přepočet 6/4, 5/3, 4/2, tedy kdo zvře 501 v 5. kole, nejobjektivnější je v zápise, který počítá s 301 kolo 3.

 

Výňatek z pravidel (to, co potřebujete vědět o průběhu zápasu)

I.1.

K ligovému utkání nastupují 4 hráči základní sestavy a až 4 náhradníci. Ve výjimečných případech je přípustné, aby kligovému utkání nastoupili jen 3 hráči.V tomto případě je vždy neobsazen v zápisu z utkání hráč č. 4. Kapitáni uvedou tuto skutečnost vždy do zápisu. Počet aktivních hráčů vprůběhu utkání nesmí klesnout na 2 a méně. Vpřípadě, že utkání není hráno a dohráno alespoň 3 aktivními hráči týmu, pak utkání končí a tým prohrává kontumačně. Aktivní hráč je hráč, který řádně nastoupil a dohrál svůj zápas. Vkaždé sérii singlových zápasů, resp. zápasu dvojic, musí mít tým aktivní alespoň 3 hráče. Hráč, kterému byl zápas kontumován není vdané sérii aktivním hráčem.

I.2.

Nastoupí-li družstvo jen se třemi hráči, pak zápasy hráče (singly), který chybí, vyhrává soupeř kontumačně 2:0 a získává pro svůj tým jeden dílčí bod. V zápase dvojic prohrává družstvo jen příslušný leg. V zápasech, kdy nenastoupí hráč na obou stranách, se zapíše do zápisu výsledek 0:0 a nikdo nezískává dílčí bod. V utkání dvojic ztrácí obě družstva po jednom legu.

I.3.

Základní ligové utkání se skládá z 16 řádných zápasů jednotlivců (4 série po 4 zápasech) a 2 zápasů dvojic hraných na 2 vítězné legy a případně 1 týmové hry. K týmové hře nastupují vždy 4 hráči jednoho týmu, po dvou na dva displeje a na stroji se nastaví hra dvojic, je-li stav utkání po osmnácti zápasech nerozhodný.

I.4.

V případě, že tým dohrává utkání ve třech a do týmové hry nemůže postavit čtyři hráče, prohrává týmovou hru kontumačně. Jestliže dohrávají ve třech oba týmy, pak se týmová hra nehraje a utkání nemá vítěze a dodatkový bod nezískává žádný tým.

I.5.

O využití týmové hry v krajských soutěžích si rozhoduje kraj.

I.6.

V utkáních jednotlivců se hraje hra 501 DO. V prvním utkání dvojic se hraje hra 501 DO Liga, ve druhém pak hra Cricket Cut Throat Liga. V týmové hře UŠO se hraje 701 DO Liga na jeden vítězný leg. V případě, že terč neumožňuje nastavení hry 701, pak se hraje hra 501 DO liga také na jeden vítězný leg.

I.7.

Oba zápasy dvojic se hrají modelem tzv. týmové hry EDU (souběžně 2 zápasy dvojic 501 DO liga na 1 leg, při výhře obou dvojic jednoho týmu je stav utkání 2:0, resp. 0:2, je-li stav 1:1, hrají vítězné dvojice rozhodující leg a utkání končí 2:1 resp. 1:2 na legy).

I.8.

Cricket Cut Throat liga se hraje podle zvyklostí dané oblasti, resp. možnosti terče (15 nebo 20 kol, ukončení hry při zavření jedním nebo oběma hráči). Pro Plzeňsko platí 20 kol a zavření oběma hráči. Při MČR se hraje na 20 kol s nutností zavření obou hráčů z dvojice. Vítězem utkání je dvojice, která jako první uzavře oběma hráči všechna čísla na displeji a má zároveň stejně nebo méně bodů, než soupeř. V případě, že se tak nestane, je vítězem dvojice s menším počtem bodů (bez dodatečného dopočítávání přístrojem apod.). V případě bodové shody rozhoduje rozhoz na střed.

I.9.

V případě, že terč neumožňuje odehrání cricketu na 20 kol, resp. když neumožňuje uzavření hry oběma hráči, je domácí tým povinen na tyto skutečnosti upozornit soupeře pře zahájením hry.

I.10.

Pořadí dílčích zápasů je dáno rozpisem v zápise z utkání. Jakékoliv změny v pořadí zápasů mohou být provedeny jen se souhlasem obou kapitánů.

I.11.

V ligovém utkání se musí odehrát všechny zápasy dle rozpisu, nejde-li o utkání v play off.

I.12.

Do jednotlivých zápasů jsou hráči nasazeni dle rozpisu s výjimkou zápasů dvojic a týmové hry.

I.13.

K zápasu dvojic a do týmové hry nastupují hráči výhradně dle rozhodnutí kapitána. Ten může sestavit dvojice nejen z hráčů základní sestavy, ale i z náhradníků, aniž by toto bylo považováno za střídání. Utkání dvojic tak není omezeno žádným předem daným rozpisem.

I.14.

Složení dvojic se nemůže v obou zápasech dvojic opakovat. Jeden hráč může nastoupit jen v jedné dvojici v jednom ligovém zápase dvojic.

I.15.

Zahájení ligového utkání dvojic (čtyřhry): Kapitáni zapíší do zápisu 4 hráče (2+2), kteří se utkání zúčastní. Kdokoliv z této čtveřice může jít provést rozhoz na střed (v případě, že první hráči nerozhodnou, rozhazuje se na střed další hráč ze zbylé trojice, ale již v opačném pořadí –takto a střídavě až do vyčerpání všech „volných“ hráčů a případně i opakovaně dokud se nerozhodne). Tým, který rozhoz na střed vyhrál, určuje, zda jeho tým bude zahajovat první a třetí leg nebo leg druhý. První leg je vždy ten, který hrají dvojice uvedené v zápise jako první, druhý leg pak ten, který hrají dvojice uvedené v zápise jako druhé. Třetí leg se hraje jen v případě, že je stav 1:1 a hrají jej proti sobě vítězné dvojice obou týmů.

O složení jednotlivých dvojic, resp. dvojic pro týmovou hru rozhoduje kapitán, což stvrdí uvedením v zápisu. Pořadí hráčů (uvedené v zápisu) ve dvojici není pro zápas závazné a může se v každém novém legu lišit. Pořadí hráčů v každém rozehraném legu nelze během tohoto legu již měnit. Obdobně je tomu i v týmové hře.

I.16.

Před utkáním kapitáni obou družstev zapíší do svých zápisů z utkání fyzicky přítomné hráče (nejméně tři) v pořadí, které si sami určí. Čtvrtého hráče a náhradníky mohou dopsat kdykoliv v průběhu utkání.

I.17.

Své zápisy z utkání vyplňují kapitáni současně. Po vyplnění si je vzájemně předloží k doplnění. Po předložení zápisu utkání soupeři již nelze přehazovat hráče na jednotlivých pozicích.

I.18.

Pokud se hráč nedostaví a má nastoupit k zápasu dle rozpisu, platí pravidlo o čekací době 3 minuty, po této době prohrává zápas kontumačně 2:0.

I.19.

Střídání v utkání je dovoleno. Střídání není dovoleno v průběhu dílčího zápasu.

I.20.

V průběhu ligového utkání může náhradník vystřídat hráče na dané pozici dle rozpisu. Tato skutečnost musí být uvedena do zápisu ligového utkání. Náhradník může střídat náhradníka.

I.21.

Vystřídaný hráč může střídat zpět a to opakovaně. Do utkání se ovšem může vrátit jen na pozici hráče, ze které byl střídán.

I.22.

Přerušení zápasu, resp. utkání umožňuje jakákoliv skutečnost, která odporuje pravidlům a nemohla být známa před začátkem zápasu. Ten kapitán, který žádá přerušení zápasu, resp. utkání učiní o této skutečnosti záznam do zápisu z utkání. Kapitán soupeře se k němu písemně vyjádří (doporučuje se zajistit i vyjádření nestranného svědka). Zápis předá nejpozději do dvou pracovních dnů na příslušný sekretariát, který rozhodne o oprávněnosti přerušení a o řešení do začátku dalšího ligového kola, nejpozději však do 14 dnů.

I.23.

Po ukončení utkání jsou oba kapitáni povinni překontrolovat správnost zápisů z utkání a podepsat jej. Podrobný zápis zutkání –soupisky, složení čtyřher a výsledky dílčích zápasů (statistika není povinná) je kapitán domácího družstva povinen zadat prostřednictvím webu sipky.org a výsledkové brány do 24 hodin po odehrání utkání, neurčí-li příslušný krajský sekretariát jinak. Originální zápisy jsou oba týmy povinny archivovat do 30. 6. příslušné ligové sezónya předložit je na vyžádání příslušnému orgánu. Kapitán hostů má 5 dní (od termínu utkání) na kontrolu, autorizaci či připomínkování zadaného zápisu utkání. Vpřípadě, že tak neučiní, je zadaný výsledek platný.

I.24.

V případě, že výsledková brána je zjakéhokoli důvodu nefunkční více než24 hodin od skončení utkání, doručí kapitán domácího družstva kopiiřádného zápisuz utkání na sekretariát kraje nejpozději do3 pracovních dnů od stanoveného dne utkání, neurčí-li příslušný sekretariát jinak

 

A nakonec ještě to, co také mnoho lidí nechápe nebo praktikuje odlišně:

Rozhoz na střed:

B.6.1.

Hráč má k dispozici max. 3 šipky

B.6.2.

Platí první zabodnutá šipka a hráč již další šipku nesmí odhodit.

B.6.3.

V souboji vítězí hráč, jehož šipka je zabodnuta blíže středu terče.

B.6.4.

Zasáhnou-li oba hráči červený nebo oba modrý střed (z červeného i modrého středu se šipka vytahuje), případně jsou-li jejich šipky ve stejné vzdálenosti od středu, musí se rozhazovat ještě jednou, přičemž hrají v opačném pořadí.

B.6.5.

V modrém středu se vzdálenost od červeného středu již nepočítá.

B.6.6.

V červeném středu se vzdálenost od absolutního středu terče již nepočítá.

B.6.7

Pokud se hráči při souboji na jednu šipku nezabodne ani jedna ze tří šipek do terče, nemá již další pokusy a vyhrává soupeř, kterému se musí alespoň jedna šipka ze tří zabodnout kamkoliv do terče.

B.6.8.

Pokud se ani druhému hráči nezabodne ani jedna ze tří šipek, opakují hráči tento rozhoz znovu ve stejném pořadí.

B.6.9.

Pokud hráč svému soupeři svým hodem vyrazí šipku v terči již zabodnutou, oba hráči tento rozhoz opakují znovu ve stejném pořadí.

B.6.10.

Oba hráči vytahují šipky zterče, až když si pozici šipek v terči vzájemně odsouhlasí.

B.6.11.

V zápase dvojic absolvuje výše uvedený souboj na jednu šipku z každé dvojice pouze jeden hráč (jako první může házet kdokoliv z dvojice).

B.6.12.

Pokud první hráči nerozhodnou, jsou v druhém souboji vystřídáni dalšími hráči zdvojice (resp. čtveřice vpřípadě ligového utkání dvojic), a to v opačném pořadí. To se opakuje tak dlouho, dokud není rozhodnuto o vítězi v souboji jednou šipkou na střed.

Nový příspěvek

Pokud chcete vložit svůj komentář, musíte se přihlásit. Jste-li registrovaným šipkařem a nemáte ještě aktivní účet, zaregistrujte se.

© 2005-2024 Unie šipkových organizací | Designed by © 2014 Petr Gondek | Developed by © 2005-2024 Ing. Martin Lenz
Webmaster | Data dodává systém Leguan © 2002-2024 | Poslední synchronizace: 4.10.2024 12:36
Provoz & Upgrade Insion.cz WebDevelopement

Vytištěno z © 2005-2024 Unie šipkových organizací dne 4.10.2024 14:02:17
Provoz & Upgrade Insion.cz WebDevelopement